Матеріали до уроків

Молю́ски, або м'якуни́

Назва «молюск» походить від латинського molluscus — «м'який». Вивчає молюсків наука, що має назву малакологія, а їх мушлі — конхологія або конхіологія
Появу перших молюсків наразі датують початком кембрійського періоду палеозойської ери (близько 540 млн років тому). Далі...


Мутаційна мінливість. Види мутацій

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттями «мутаційна мінливість» і «мутації»; розкрити суть та особливості мутаційної мінливості; схарактеризувати основні види мутацій; навчити учнів розв’язувати типові задачі на визначення виду мутацій; розвивати увагу, пам’ять та мислення учнів; формувати установку учнів до самостійного надбання знань, умінь і навичок; формувати усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров’я. 


Очікувані результати: учні мають називати види мутацій; учні мають наводити приклади спадкової мінливості, мутацій; учні мають характеризувати мутаційну мінливість. Далі...


Неорганічні сполуки: вода та мінеральні солі. 

Які властивості води? 
Серед неорганічних сполук живих організмів особлива роль належить воді. Вода є основним середовищем, у якому відбуваються процеси обміну речовин та перетворення енергії. Вміст води в більшості живих організмів становить 60-70%, а в деяких (наприклад, у медуз) до 98%. Вода утворює основу внутрішнього середовища живих організмів (крові, лімфи, міжклітинної рідини). Далі...


Практична робота №1

Тема. Планування біологічних досліджень

Мета: формувати навички планування біологічних досліджень

Хід роботи
Складіть план біологічних досліджень, що мають на меті:
1.     Встановити значення сім’ядоль та ендосперму для росту і розвитку насіння.
Зробіть загальний висновок з роботи. Далі...

Практична робота №2

Тема. Використання порівняльно-описового методу у вивченні різноманітності інфузорій та їх руху

Мета: ознайомитися з методикою культивування інфузорій, дослідити різноманітність інфузорій на основі вивчення їх морфологічних особливостей, здійснити спостереження за рухом інфузорій

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: змішана культура живих інфузорій, предметне і покривне скельця, мікроскоп, піпетка, препарувальна голка, вата, фільтрувальний папір, скляна паличка, вода, кілька зерняток рису, замочених у воді протягом кількох діб, розчин оцтової кислоти (ω= 2 %), кристалики кухонної солі. Далі...

Практична робота №3

Тема. Вивчення біосистем різного рівня організації

Мета: розвивати вміння характеризувати біологічні об’єкти як ієрархічні системи

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: таблиці, фотографії, схеми, СD із зображенням біосистем різних рівнів організації живої природи Далі...

Практична робота №4

Тема. Моделювання окремих ознак біосистем (ріст, рух, відтворення)

Мета: відтворити окремі ознаки біосистем з використанням аналогових моделей із неживої природи

Довідкова інформація
Моделювання біологічних явищ включає відтворення в штучних системах процесів, властивих живій природі. З цією метою використовують різні моделі, зокрема фізико-хімічні. Такі моделі на основі фізичних явищ (механічних, теплових тощо) і хімічних реакцій імітують біологічні структури і процеси, наприклад електричні явища при передачі нервового імпульсу, рухові реакції. При створенні фізико-хімічних моделей використовують різноманітні речовини, матеріали, прилади, пристрої.
Прикладом ознак біосистем є ріст, рух, відтворення. Проявом росту організмів є збільшення їхніх лінійних розмірів, об’єму і маси. Рух організмів — поведінкова реакція, що полягає у просторовому переміщенні організмів або їх час тин. Відтворення — здатність утворювати собі подібних. Далі...

Практична робота №5

Тема. Складання схем структурної організації біосистем різного рівня

Мета: застосувати знання про біосистеми різних рівнів організації живої природи для складання схем їх структурної організації

Довідкова інформація
Біосистеми є складними, багатокомпонентними, просторово структурованими утвореннями.
При складанні схем структурної організації біосистеми слід дотримуватись таких правил.
1. У разі використання для елементів біосистеми умовних позначень, слід навести їх інтерпретацію.
2. При розташуванні на схемі елементів системи враховувати їх рівень в ієрархічній структурі біосистеми (позначати певним чином елементи одного рівня та супідрядні).
3. Елементи біосистеми слід з’єднувати стрілками, що вказують на взаємозв’язки між ними. Далі...


Розв’язування типових задач на визначення виду мутацій.
§  мутації, які виникають у статевих клітинах і успадковуються при статевому розмноженні, – це
§  мутації, які виникають у несстатевих клітиках і успадковуються при вегетативному чи нестатевому розмноженні, – це…
§  мутації, які спричиняють загибель організмів ще до моменту народження або до настання здатності до розмноження, – це…
§  мутації, які знижують життєздатність особин, – це…
§  мутації, які за звичних умов не впливають на життєздатність організмів, – це…
§  мутації, які пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом, – це…
§  мутації, які виникають у результаті перебудови хромосом, – це…
§  мутації як стійкі зміни окремих генів, спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот, – це…
§  мутації, які виникають без впливу мутагенних факторів, зокрема як помилки під час відтворення генетичної інформації, – це… Далі...

Урок
Форми поведінки тварин: соціальна поведінка. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія в групі. Комунікація тварин

2.     Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.2.          «Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Інстинкти специфічні для кожного виду.
2. Харчова поведінка притаманна всім тваринам і характеризується значною різноманітністю. Далі...

Цікаві факти про птахів

1. Людям на даний момент відомі 9800 видів пернатих, які живуть на Землі.
2. Найбільша кількість жовтків, коли-небудь знайдених в одному яйці, — дев’ять.
3. Щоб зварити яйце страуса круто його потрібно кип’ятити 2 години!
4. Єдиний в світі птах, у якого взагалі немає крил, це Ківі, який живе в Новій Зеландії. Далі

Будова яйця птахів

Яйця птахів утворюються в яєчнику і яйцепроводі птаха. Яєчник являє собою непарний орган, розташований в черевній порожнині ліворуч від хребта в області нирок. У яєчнику дорослої самиці міститься декілька сотень незрілих статевих клітин. На початок яйцекладу статеві клітини ростуть, накопичуючи поживні речовини і перетворюючись на жовтки. Періодично, не частіше, ніж раз на добу, зрілий жовток прориває тканину яєчника (фолікул) і потрапляє в яйцепровід. Цей процес називається овуляцією.

Пташине яйце складається з жовтка, білку, підшкаралупових оболонок, шкаралупи. Далі

Ґрунт як середовище існування живих організмів

Ґрунт - це верхній родючий шар твердої оболонки Землі, yтворений діяльністю живих орга­нізмів. Ґрунт становить собою систему порожнин, заповнених водою або повітрям. Далі...

Шляхи покрашення екологічного стану навколишнього середовища
Мета навчальна:
·               з'ясувати основні шляхи розвитку суспільства для розв'язання гострих екологі­чних проблем;
·               сформувати уявлення про безвідходні технології;
·               альтернативні джерела енергії; Далі...

 «Клітинна: будова і життєдіяльність»
Гра «щасливий випадок»

Мета уроку:   закінчення і узагальнення знань з теми;
              формування культури спілкування в аудиторії;
              виховання відповідальності за поручену справу.
Обладнання:  питання для проведення гри, чорні ящики. Далі...

Тема уроку 1: « Застосування знань і вмінь з теми « Моногібридне схрещування».
Тема уроку 2: « Вивчення нових знань з теми «Дигібридне схрещування» та його цитологічні основи».
Освітні цілі:
навчальні:  − поглибити знання учнів про моногібридне схрещування;
− формувати вміння практично застосовувати теоретичний матеріал;
− з′ясувати можливості учнів застосовувати знання з теми «Моногібридне схрещування»:Далі...

Білки: структура та властивості.
Мета:
-          сформувати уявлення про білки як органічні сполуки, полімери, мономерами
яких є амінокислоти; ознайомити учнів із різноманіттям білків; проаналізувати особливості будови й властивості білків, які дозволяють їм виконувати свої функції; звернути увагу на значення білків для життєдіяльності організмів.
-          розвинути в учнів інтерес до дослідження складових живого організму.
-          сформувати у дітей навички дбайливого ставлення до свого здоров’я.
Обладнання й матеріали:

мультимедійний проектор, тематична комп’ютерна презентація, зразки білків, дидактичні картки, підручники біології. Далі...


Роль вірусів у природі та житті людини. Профілактика ВІЛ/СНІДу та інших вірусних хвороб людини.

Мета:
- ознайомити учнів з різноманітністю вірусів, їх значенням в природі та житті дюдини;
пояснити шляхи передачі вірусних інфекцій та міри профілактики стосовно їх поширення;
- розвинути у учнів інтерес до вивчення та дослідження неклітинних форм життя;
- виховати у дітей бережливе ставлення до свого здоров’я та сформувати і закріпити навички щодо дотримання правил особистої гігієни.

Обладнання: малюнки і фотографії вірусів; комп’ютер, відеоматеріал; підручник; тематичні картки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Далі...


Завдання залікової роботи з теми:
«Надорганізмові системи. Основи вчення про біосферу.» Далі...


Завдання для закріплення знань з теми: 
«Віруси. Пріони. Віроїди. Бактерії»
Тести
1. Інфекційні агенти білкової природи: а) віроїди; б) антитіла; в) віруси; г) пріони. 
2. Пріони містять: а) ДНК; б) РНК; в) білки;  г) ДНК і білки.
3. Хто першим відкрив пріони: а) Я. Герстман; б) Г.-X. Крейтцфельд; в) С. Прузинер;
 г) Д. Гайдушек.
4. Пріон, змінюючи білок на подібний до себе, змінює його структуру: а) первинну; 
б) вторинну;  в) третинну;  г) четвертинну.
5. Яке захворювання в перекладі російською мо­вою означає «смерть, яка сміється»? а) Куру; 
б) скрепі; в) коров’ячий сказ; г) смертельне сімейне безсоння.
6. Захворювання, унаслідок якого людина втра­чає сон: а) куру; б) скрепі; в) коров’ячий сказ;
г) смертельне сімейне безсоння. 
7. Яке захворювання для людини вважають най­небезпечнішим? а) Куру; б) Крейтцфельда-Якоба;  в) скрепі; г) смертельне сімейне безсоння.
8. Яким чином людина може заразитися пріон­ними захворюваннями? а) Під час переливання крові; б) поїдаючи мозок заражених пріонами корів; в) під час косметичних маніпуляцій; г) усі відповіді правильні.
9. До якого царства належать Бактерії?
а) Тварини; б) Рослини; в) Дробянки; г) Гриби.
10. Засновник мікробіології – …
а) І.І. Мечников; б) Л. Пастер; в) Д. К. Заболотний; г) Р. Кох.
11. Ознаки будови бактерій:
а) багатоклітинні; б) без’ядерні; в) автотрофи; г) без клітинної стінки.
12. Бактерії, що живляться відмерлими залишками, називаються
а) автотрофами; б) гетеротрофами; в) сапротрофами; г) паразитами.

13. Організми, які здатні жити у безкисневому середовищі, - …
а) аероби; б) анаероби; в) гнильні; г) хемосинтетики.
14. Бактерії, що виконують у природі роль санітарів, - … 
а) бродильні; б) гнильні; в) хвороботворні; г) некрофіли.
15. Першим відкрив бактерії
а) Р. Гук; б) Л. Пастер; в) А. Левенгук; г) Ч. Дарвін.

Термінологія
1. Яка наука вивчає будову та властивості вірусів, шляхи їхньої передачі відодного хазяїна до іншого, способи лікування і профілактики вірусних інфекцій? 
Вірусологія
2. Які сполуки входять до складу простих вірусів? 
Білок і нуклеїнова кислота 
3. Яким способом розмножуються віруси: 
Способом самозбирання 
4. Прізвище вченого який відкрив віруси : 
Д Івановський
5) Що входить до складу вірусних частинок : 
Або ДНК або РНК 
6) Які віруси належать до ДНК вмісних? 
Бактеріофаг Т4 і вірус герпесу 
7) Які віруси належать до складних? 
Вірус імунодефіциту людини та вірус грипу
8) В поширенні яких вірусів беруть участь тварини? 
В поширенні вірусу тютюнової мозаїки та вірусу кліщового енцефаліту
9) Які неклітинні форми життя складаються лише з білків або молекули нуклеїнової кислоти? 
Пріони та віроїди 
10) Які є віруси-паразити клітин людин? 
Вірус герпесу та вірус кліщового енцефаліту
11) Які сполуки входять до складу оболонки складних вірусів? 
Ліпіди і вуглеводи 
Запитання, які потребують відкритої відповіді 
1) Чи могли бути віруси першими формами живої матерії, які з'явилися на наші планеті? Чому ви так вважаєте? 
Відповідь: Існують одразу три основних гіпотезипро походження вірусів. Віруси дуже стійкі до зовнішньої середи, так як мають білкову оболонку ( це стало першим кроком еволюції матерії від неживої до живої). Тому, завдяки цим властивостям вірусів, можна дійти висновку що віруси  дійсно були першими формами живої матерії на Землі. 


2) Чому розмноження вірусів можливе лише в клітині-хазяїні? 
Відповідь: Віруси мешкають усередині клітин та нездатні самостійно забезпечувати власні обмін речовин і перетворення енергії. Саме тому віруси для розмноження використовують органічні речовини та енергію клітини-хазяїна. 


3) Чому проти багатьох вірусних інфекцій невдається створити ефективні вакцини? 
Відповідь: коли починається епідемія вчені мають справу з новим вірусом, генетична інформація якого змінилася. Саме через мутації вірусів не вдається створити ефективні вакцини. 


4) Які можливі наслідки паразитування в одній клітині двох чи більше вірусів? 
Відповідь: Часто в клітину потрапляють не один, адва чи більше штамів вірусів, між якими можливий обмін однією, або одразу декількома ділянками РНК. У такий спосіб виникають нові віруси з новими властивостями. 


5) Чому пріонові хвороби характеризуються латентним періодом? 
Відповідь: Пріони здатні змінювати лише окремі фрагменти третинної структури білка, що порушує в свою чергу цілісну роботу ЦНС людини.Ця хвороба характеризується тривалим періодом, тому що потрібен час щоб накопичилась достатня кількість фібрил, які спричиняють патологічні істотні зміні. 


6) Чи могли віріоїди виникнути внаслідок спрощення будови вірусних частинок? 
Відповідь: Не має однозначної думки вчених, щодо цього питання. Але більшість спеціалістів схиляються до гіпотези паралельної еволюції де віруси виникли незалежно від клітин, використовуючи їх можливості для перетворення та синтезу білків. Тому можливо, що віріоїди виникнути внаслідок спрощення будови вірусних частинок. Так. віроїд являє собою одноланцюгову молекулу РНК, але ця РНК не кодує жодного білка. 


7) Які заходи зможуть забезпечити повну ліквідацію ВІЛ на планеті? Та чи можливо це взагалі? 
Відповідь: Щоб забезпечити повну ліквідацію ВІЛ треба колосальна праця вчених, а зараз можна лише продовжити життя вже ВІЛ інфікованим, але повністю вилікувати цю хворобу не вдається. Можливо в майбутньому, коли розвиток медицини та нових технологій вийде на новий рівень цю хворобу вдасться подолати людству.











Комментариев нет:

Отправить комментарий